16 February 2013

SAYANGILAH HAIWAN!

Kali ini menulis dengan penuh emosi hingga darah terasa naik di kepala. Anda sayangkan haiwan ke tidak? kalau ya anda termasuk dalam kumpulan saya. Jika tidak, anda adalah manusia yang rugi. Tambah lagi kalau awak sekalian ada haiwan peliharaan, pleasa clap for yourself. I respect you. Kenapa harini I begitu emosi? Sebabnya bangun pagi tadi I buka pintu dapur belakang nampak seekor kucing yang I tak pernah jumpa sebelum ni penuh dengan dihurung langau. I jadi speechless dan tanpa sedar bertakung air mata. Bila nampak keadaan kucing yang sebegitu rupa, I fikir mungkin dia lapar. I patah balik masuk ke dapur untuk bagi dia Friskis, makanan untuk kucing kami. Tapi lain reaksi yang I dapat. Dia tak hiraukan makanan yang I bagi, tapi masuk ke dalam mangkuk tersebut dan merangkak! merangkak dan merangkak.. rupanya kaki dia patah..dia tak mampu berjalan..dan masih ada tali pusat. Ya Allah, I fikir kenapa I sentiasa dijumpakan dengan kucing yang menyayat hati.

Pernah sekali masa di Terengganu, I naik kereta dengan kawan yang lain untuk tampal poster futsal untuk event myufm. Masatu hujan lebat sangat, dan tiba-tiba kawan I berhentikan kereta rupanya ada seekor anak kucing kat tengah jalan dalam basah kuyup. Dengan simpati I keluar dari kereta untuk alihkan. Terkejut I tengok bila kucing ni pun dihurung langau. I fikir banyak kali patut ke I pegang? Ya patut pegang sebab dia dalam kesusahan. I hantar kucing tu di rumah tepi jalan beratapkan bumbung dengan harapan tuan rumah ni akan tolong. Satu perkara I terkilan I tak dapat nak bawa balik.

Satu lagi di Cafe Kapas tempat I belajar memang banyak sangat kucing tapi perkara yang I tak cukup gemar makan di sana sebab kucing-kucing tu semua penuh dengan luka dan tak terurus. Ada sekali I tengah makan datang seekor kucing yang hidungnya dah lopong. Bila I datang dekat boleh dengar pernafasan yang susah. I tak sanggup nak tengok lama. Sakitnya tengok macam orang putus cinta malah lebih lagi. Banyak kali I terfikir kenapalah I perlu nampak haiwan yang secomel macam tu dizalimi dan pandang I minta simpati. I tak sanggup!

Orang selalu ketawakan I bila nampak kucing panggil adik. Selalu I senyum jea tapi kadang-kadang I sedih. Kucing pun taulah apa erti keluarga. Manusia jea yang anggap tak normal. Jadikanlah kucing mahupun haiwan lain sebagai sebahagian ahli keluarga kita juga. Insyallah, dengan rasanya mereka keluarga kita, kita takkan sanggup nak zalimi kucing. Kalaupun kat luar sana, kita ternampak kucing yang bukan keluarga kita, kita tak sanggup nak zalimi juga sebabnya kita akan ingat kalau kita buat keluarga orang, mungkin esok lusa orang akan buat dekat keluarga kita balik. Sayangilah haiwan!

No comments: