20 June 2012

OLD SCHOOL

Hai assalamualaikum.

Deep breath. Tarik nafas sedalamnya untuk merehatkan minda yang setelah sekian lama tak berhenti untuk menghafal nota dalam musim final. Minggu ini adalah minggu dilema bagi semua pelajar ijazah UITM yang tak lama lagi nak masuk ke final. I juga antara pelajar yang dilema dan hampir nak mengila hafal nota. Dalam bilik dah penuh dengan stick note warna warni tampal di dinding, almari, meja belajar dan kalau boleh dalam tandas pun nak letak. Imagine in one day you ada two or three test? Kalau orang yang bijaksana mungkin no hal lah kott bagi mereka. Bagi otak yang sederhana macam saya ni harap maklumlah ;) I know my self-concept. so don't acting macam terlebih bijaksana. 

Dari dulu sampai sekarang I cari apa sebenarnya perbezaan antara pelajar diploma dengan pelajar ijazah? Pattern lecturer ajar, attendance, sampai masa take quiz and test then assignment yang boleh tahan nak membunuh all that sama jea macam diploma. Tapi bila hampir ke final ada yang tak sama rupanya. Tips untuk pelajar diploma yang bakal ke ijazah kelak- kalau you plan dari awal sem nak ponteng kelas better don't. Simpan semua lemak tepu kemalasan datang saja kelas even you malas macam mana pun sebab bila nak ke final nanti time tulah you boleh plan nak ponteng kelas tiga hari maksimum! dengan tiga hari cuti maksimum bagi setiap subjek boleh bagi you masa untuk study di rumah. Pattern test degree, bila sampai satu minggu sebelum final tulah semua subjek akan buat test. Then depends on lecturer nak anjakkan jadual test kalau you berjaya mencairkan hati pensyarah degree. Mostly, lecturer degree malas nak layan you all punya simpati. Kalau dia kata isnin ada test, maka buat diam jelah. 

Empat bulan penat lelah jalan kaki dari kolej ke kampus yang memang tersangat jauh, akhirnya kasut favourite putus jua :'( Banyak sangat berjasa dan kenangan kasut ni dengan I. Ingat lagi tengah jalan ayu dengan berbaju kurung nak pergi ke kelas, lalu pula lelaki yang muka boleh tahan koreanya. Suddenly pup! Terjatuh depan lelaki tuh sebab before pergi kelas I pakai lotion di kaki then wedges ni pula lapiknya agak licin. Bila bersentuh dengan kulit jadi tak balance. Tuh yang terpeliut haha malunya tapi yang buat I respect lelaki tu tak ketawakan, nak tolong lagi ada. Tapi tak taulah kan belakang I kott dia ketawakan macam nak gila. Ada kesah? Hihi :D Jauh perjalanan dari kolej ke kampus sampai sebegini teruk condition kasut ni. Gila old school kan kasut ni I buat. Tapi kasut ni jugalah yang bawa I ke tempat yang mulia untuk menimba ilmu hari-hari. Terima kasih kasut :) Sekarang I perlu fikir beli kasut baru untuk pakai masuk final exam pula. Haish!







































In memory.

No comments: