21 January 2011

Ilsya Hijab Part II

Hello everybody. Seperti yang dijanjikan entry akan disambung dengan Ilsya Hijab Part II. Sebenarnya saya malu sangat nak post entry nie sebab macam tak confident. Tapi ini adalah percubaan main-main aje. Sorry sangat kalau saya tak dapat membantu awak semua okay. Saya hanya mencuba. Kalau ada yang faham apa yang saya maksudkan, alhamdulilah. Kalau tak faham tuh ya allah minta maaf banyak.

Saya ada nak buat tutorial cara pakai hijab Ilsya, tapi tutorial biase jea. Hihi Bukan Video macam orang lain, tapi sekadar gambar sahaja. Masa nie sebelum saya nak pergi kelas. So sila memahami saya menggunakan webcam yang tak canggih macam awak punya dan saya ambil gambar sendiri. Tak minta tolong sesiapapun. Agak susah sambil nak capture sambil membelit Haha


Step 1: Pertama sekali perlukan anak tudung syria. Saya pakai anak tudung cotton sebab saya more
            comfortable guna cotton. So terpulang pada you alls nak guna cotton/lycra.Seperti yang
            dalam gambar cara saya pakai anak tudung pun lain. Saya pakai ikut arah depan sebab muka
            saya bulat. So kalau pakai ikut cara biasa akan nampak muka saya lebih bulat. Hihi

Step 2: Hijab yang saya pakai adalah Cosy Orange from Ilsya Hijab. Ramai yang ada masalah dengan
            kepanjangannya. Betul kan? First time saya beli pun banyak kali terfikir macam mana nak
            pakai.

Step 3: Pastikan mana-mana antara dua belah kiri atau kanan shawl anda sebelah lebih panjang dan
            sebelah lagi lebih pendek. Yang pendek awak bawa ke kepala then pinkan mengguna jarum
            peniti.

Step 4: Contoh jarumkan sudut yang pendek menggunakan peniti. Click dekat gambar untuk lebih
            jelas.


Step 5: Okay kalau macam saya lebih suka belah kanan lebih panjang daripada kiri. So yang lebih
            panjang awak terus lilitkan dekat kepala.

Step 6: Pusing jangan tak pusing :)

Step 7: Dah sampai hujung pusing just biarkan macam gitu and then adjust sedikit mana yang tak
            kemas.

Step 8: Untuk sekarang saya lebih suka pergi kelas pakai tudung dengan tak berapa kemas macam
            dalam gambar.


Step 9: Setelah Siap lilit.

Step 10: Kalau nak lebih menarik awak boleh letak pin bunga kat atas kepala.

Step 11: Fokus di pin bunga.

Step 12: Alhamdulilah, Done.

Sekali lagi minta maaf kalau tak faham. I just try and error saje. Kalau ada kritikan, silakan. Byee

No comments: